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- 2019年度研究論文要旨
博士課程2年 ウバルデ マリアン フォルタハダ Ubalde Marrianne Fortajada
研究論文1
「現在日本におけるアイヌ関連展示の調査:問題と展望」
A survey on Ainu-related exhibitions in contemporary Japan: Issues and Prospects
【キーワード : 博物館、アイヌ、先住民族、表象、日本】
【Keywords : museum, Ainu, indigenous people, representation, Japan】
本研究では現在日本の一部の博物館展示におけるアイヌ民族の表象と、これらの展示に対する博物館来館者による認識を扱う。アンケート調査とインタビューを通じて、展示におけるアイヌ民族の表象はいまだに伝統的な側面に注目されることが多いが、3つのレベルに分類された:1.アイヌ民族に関する現在における存在感はほとんど感じられないこと;2.アイヌ民族は現在も暮しているが、伝統的な生活をしていること; 3.アイヌ民族は多面的な存在であること。表象に関する一部の問題に加えて、アンケート調査の結果によって、アイヌ民族に対する意識の低さと、アイヌ関連博物館を訪問する人は多くないことが明らかになった。また、様々な展示方法は、博物館の性質や展示に関わる担当者・参加者によって、アイヌ民族の展示への表象は変わる。外国人と日本人の来館者の見方に関して、文化的な違いや情報へのアクセス(主に言語障壁)によって異なることが分かった。最後に、アイヌ民族に関する法律や政策及び社会的背景の変化と改善の影響で、将来博物館におけるアイヌ民族の表象が改善され、アイヌ民族による参加がより活発的になる可能性がある。
This study deals with the representation of Ainu people in select museum exhibits in contemporary Japan and the perception of museum visitors on these exhibits. Through surveys and face-to-face interviews, this study argues that the contemporary representation of Ainu people in museums remains traditional but can be classified into three levels: 1.) Traditional and presence of Ainu people in the contemporary period is not felt; 2.) Still present but lives traditional lifestyle; and finally 3.) Ainu peoples multifaceted existence in the contemporary period. On top of these problems in representations, low awareness on Ainu people, along with few people who visits Ainu-related exhibits also came out in this study. The different ways of exhibiting Ainu culture seems to depend on the nature of the museums and on the people behind the exhibitions set-up. There are also some noted differences between foreign and Japanese visitors when it comes to how they perceive Ainu-related exhibits due to cultural differences and access of information, mainly due to language-barrier, among others. Finally, changes and improvements in the social environment along with Ainu-related laws and policies in the contemporary period seems to promise a better representation as well as participation of Ainu people in museums in the future. Keywords: museum, Ainu, indigenous people, representation, Japan
研究論文2
「二風谷のアイヌ博物館におけるアイヌと地域住民の参加に関する事例研究」
A case study on the participation of Ainu and local residents at Ainu museums in Nibutani
【キーワード : 参加型博物館、先住民族、アイヌ、参加、日本】
【Keywords : participatory museum; indigenous people; Ainu; participation; Japan】
本研究では北海道平取町二風谷にあるアイヌ博物館における、アイヌと地域住民の参加に関する事例研究を扱う。特に二風谷アイヌ文化博物館と萱野茂二風谷アイヌ資料館という二つ施設である。二風谷アイヌ文化博物館での2ヶ月の間のインターンシップにおいて、アイヌと地域住民に聞き取り調査を行い、来館者へのアンケート調査も行った。本研究では、「二風谷コタン」というコンセプトで、さまざまなアイヌ文化に関わる他の文化的な施設や、文化的景観などが繋がれているため、博物館はいろいろな立場の人々が集まる場になると主張する。それは、アイヌ古式舞踊、講話、木彫・刺繍コースター制作、ムックリ製作や演奏などという活動である。また、博物館の常設展示室や野外展示でアイヌ民族と地域住民との共同が行われているが、住民が頻繫に参加ができる機会は、博物館が提供する体験メニューを通した無形文化財に関する活動であることが明らかになった。そして、博物館周辺で行われている他の伝統的な儀式にも、地域住民は積極的に参加していた。一方で、博物館へのアイヌ民族の参加に関するいくつかの課題・問題点も明らかになった。それは、博物館におけるアイヌの専門家や学芸員の関与は、これまではまだ少なく、参加人数も少ないということである。それにも拘わらず、2020年の国立アイヌ民族博物館開館ため、アイヌ民族の参加する機会はより多くなるという可能性が提示されている。
This research paper is a case study on museum participation of Ainu and local residents at Ainu Museums located in Nibutani, Biratori Town, Hokkaido, Japan, specifically at the Nibutani Ainu Culture Museum as well as the Kayano Shigeru Nibutani Ainu Museum. Interviews, coupled with participant-observation while doing a 2-month internship at Nibutani Ainu Culture Museum, along with a survey conducted among the visitors of the said museum were mainly employed in this study. The study argues that with the concept of “Nibutani kotan”, linking not only museums and cultural institutions but also natural sites at the area related to Ainu culture, the museum acts as a hub where people from different backgrounds meet. At the museum, it was identified that while there are some collaboration with Ainu locals at the exhibition hall including the outdoor exhibits, the main space where locals and Ainu people are able to participate is mainly through the Intangible Cultural Heritage activities offered by the museum from its experiential learning menu. These include traditional dance performance, lectures, carving and embroidery lessons, as well as mukkuri (jaw-harp-like traditional Ainu instrument) making and performance. In addition, other traditional ceremonies done in the museum grounds or as part of a festival are also opportunities where locals actively participate. Despite these however, a number of issues have been identified related to Ainu people’s participation at museum, such as the still low engagement of Ainu people as professional workers or curators at museums, as well as the small number of people who actively participates in museum activities among others. Nevertheless, it is suggested that there seem to be more opportunities than ever for Ainu people to actively engage in museums such as the opening of the National Ainu Museum in April 2020.